30代外国人IT企業CEOとホテルビジネスでよく使う日本語24時間
外国人IT企業CEOとホテルビジネスでよく使う日本語24時間お話
ムダの排除
業務の棚卸を行い、ムダを無くす
予約カルテの予約ノートへの転記時間の削減
フロントと施設管理のスキルマップの作成と実施
スキルマップの実施
マルチタスク化とスキルマップの整備
働き方の見直し
予約管理のペーパーレス化
改善意識を向上させ改善提案を増やす
業務分担や業務フローの整備
自発的に業務改善に取り組める風土づくり
シフト作成時の基準見える化
作業内容の見直し
「玄関歓迎看板」制作時間の削減
経費の削減(①原価低減、②電力削減、③備品費低減)
夕食配膳(部屋だし)及び下膳業務の改善
洗い場の業務改善
飲料在庫の削減
フロントの手待ち時間短縮
5時半会議(夕方の機能横断型調整会議)
作業改善、標準化・マニュアル化・マネジメントの徹底
フロントと施設管理のスキルマップの作成と実施
スキルマップの実施
マルチタスク化とスキルマップの整備
アレルギーをお持ちのお客様への料理提供
シフト作成時の基準見える化
働き方の見直し
予約管理のペーパーレス化
改善意識を向上させ改善提案を増やす
業務分担や業務フローの整備
自発的に業務改善に取り組める風土づくり
会席料理と卓袱料理の調理時間の違いの明確化→調理時間と作業負荷に配慮した価格設定や営業方法の見直し
業務プロセス調査
清掃業務フロー作成オペレーションの見直し
料理の配膳ミスを防ぐ
フロント業務の空き時間の活用
フロントの協力体制づくり
宴会時のお皿の下げを効率良く行う。
団体予約管理台帳の作成
タスクリストの作成
日常業務の平準化
予約業務の省力化
フロント業務の短縮化
和邸マニュアル作成
海外のお客様満足度の向上
荷物郵送の対応の効率化
食事会場のデシャップ化
食品表示内容確認時間の削減
朝食バイキングの物の配置と導線改善に伴う時間短縮と人員削減
忘れ物管理業務の改善
ワゴン活用で料理や荷物の運搬周りの負担減少
連泊・滞在のお客様のルームクリーニングやアメニティ交換の確認方法
フロントでお客様に渡す案内を統一・集約
“食器出しの誰でもできる化 作業時間の削減”
アメニティバイキングの実施
朝食バイキング会場での食器洗浄
営繕のルール厳守と計画的管理
マグネット宴席図の導入による宴会場作成時間の短縮
客室清掃時間の短縮・備品セット完成度の向上
下膳
かまどダイニング下準備時間短縮・簡潔化①
かまどダイニング下準備時間短縮・簡潔化②
インチャージ使用者増加による業務の平準化
清掃作業時間の短縮
清掃時間の短縮
かまどダイニング下準備時間短縮・簡潔化③
かまどダイニング下準備時間短縮・簡潔化④
食器の見直し
新入社員によるフロントオペレーションマニュアルの作成
レストランマニュアルの作成
畳にカーペットを敷く作業の削減
客室整備の相互チェックシステム見直し
客室整備作業の廃止また見直し
客室清掃業務の改善
少人数運営の管理体制の強化
フロントの引継ぎの時間短縮
フロント業務のルールの明文化による確認時間の削減
フロント業務の『手順書』による仕事を覚える時間の削減
清掃指示確認の時間短縮
清掃業務の『手順書』による仕事を覚える時間の削減
客室担当業務の標準化
フロント業務の標準化
顧客情報の共有
チェックアウト時の混雑の回避
フロント・売店・ナイトフロントの業務効率化
温泉大浴場の維持清掃作業の改善
「はおり」を畳む時間の削減
ご案内作業時間の短縮
フロントのチェックイン時間の短縮
食事提供方法の変更による準備時間の短縮
予約課の通話時間の短縮
名物料理台の事前セットの改善
クレームをなくし、接客サービスを充実させる
・フロント及び関連部署の業務改善による効率化・サービス向上
・フロント周辺及び倉庫の整理整頓
特別清掃業務のルーティーン化
食器破損対策の実践
レストランの動線改善
清掃時における適正業務時間と人員(メンバー構成)の検証
清掃業務のマニュアル作成による作業の標準化とチェックリストの運用による漏れ防止と定着化
宴会場における下膳の時間短縮
客室係のオペレーションの見直しによる顧客満足維持と効率性改善の両立
清掃作業の効率化
夕食の配膳及び提供の時間短縮
洗い場の生産性向上
仲居係のマニュアル見直しと指導方法の確立
フロントの業務を短縮、効率化しマニュアル化する
レストラン下膳・洗い場の効率化とサービス向上
清掃業務の業務委託から内製化へのシフト
個人による作業時間の平準化
閑散時間帯に手待ちしないように業務を明確にする
カルテチェック効率化による時間短縮
客室清掃・備品準備作業の標準化
布団敷きの仕上がりの均一化と作業時間の短縮
客室清掃業務の作業時間短縮
5Sによる作業環境の改善
器出し作業の標準化と作業効率UP
フロントチームの稼働効率改善 および他部署業務振替による効率改善
喫茶ラウンジにおける破損物の削減
シフト改善
料飲部の勤務シフト変更による長時間労働の削減
朝食準備時間の削減
フロント係および仲居係のシフト編成の改善
フロント・売店・ナイトフロントの業務効率化
清掃時における適正業務時間と人員(メンバー構成)の検証
レストラン『渚亭』の運営変更
5時半会議(夕方の機能横断型調整会議)
フロント係および仲居係の間のマルチスキル(多能工化)の推進
設備改善・更新、機械化、道具化
食事処の設置による夕食の部屋出しの完全廃止
ロボット床拭き・窓拭き掃除機の導入
清掃収納棚の設置
お部屋清掃の軽減
コーヒーマシンの変更
循環ポンプのインバータ制御による電力使用量の削減
設備の老朽化が進み、水光熱費が無駄になっているので改善したい
省エネに取り組んでいるが、電気使用量をさらに減らしたい
グラス洗浄時間の短縮
水抜き作業時間の削減
コンベンションホールの清掃時間の短縮
食事案内用紙の作成自動化による作成時間の削減
宴会場・会議会場の掃除時間の短縮
宴会場へのカートの導入による運搬負荷の軽減
連絡ツールの充実による作業時間の短縮
IT化
情報共有をスピーディにできる仕組み
経営情報作成の自動化及び社内共有化
ペーパーレス化に向けた修正ソフトの導入
モニターシステムの導入
無料アプリの活用によるペーパーレス化
業務システムに関するITの導入による生産性向上
フロントシステムの導入
ホームページ改善によるネット予約率の向上
タブレットを活用した顧客情報の共有
ナイトフロント業務日報共有の効率化
手書の宿泊日報を、データベースで落とし込み、エクセルにて作成
調理台帳作成時間の短縮
予約台帳の電子化
5S・3定、レイアウト改善による効率化
貸出備品の2S 貸出返却サイクルの制定
飲料在庫管理の合理化
飲料冷蔵庫の整理整頓
備品倉庫の5S・3定を推奨する。
ドリンク在庫管理場所の見直しにより補充をより簡素化する
食器小物の収納位置の明確化と在庫数の把握
備品・在庫バックヤードの5S3定
食器棚の扉
客室使用分在庫管理
冷凍庫整理
メニューPOPの管理方法の変更
レイアウトの変更
備品置き場の整理整頓と業務効率アップ①
備品置き場の整理整頓と業務効率アップ②
チェックリストの作成によるチェックのマルチ化
備品置き場の見直し(清掃)
事務所倉庫(飲料倉庫)の整理整頓
バイキング会場のレイアウト変更による人件費削減
食事会場で残飯、食器の仕分け
(宴会場)個人、団体の作業エリアを分離
個人客向け宴会準備作業手順の改善~接客係の配膳作業からの解放~
宴会場出入り口での作業改善
食器の収納位置の明確化
パントリー、倉庫、サービス通路の5S・3定を行う
パントリー、倉庫、サービス通路の5S・3定を行う
在庫の保管場所の見直しと数量管理の徹底
食器棚の改善による労働時間の短縮
和食処「又三郎」の冷蔵庫・冷凍庫の変更による労働時間の削減
・フロント及び関連部署の業務改善による効率化・サービス向上
・フロント周辺及び倉庫の整理整頓
食器収納の見える化
発注点管理による備品在庫の見える化
夕食の配膳及び提供の時間短縮
リネンフロアの整理整頓による労働時間の削減
パントリー内の押入れの活用
人材育成・定着化、マルチスキル、部署間応援
入込客数の状況に対応した応援体制の強化
フロントと施設管理のスキルマップの作成と実施
スキルマップの実施
マルチタスク化とスキルマップの整備
清掃スタッフのスキルアップ
フロントスタッフのマルチタスク化
到着時間の統計とパターン化
清掃スタッフの業務レベルの向上
スキルマップの導入②
スキルマップの導入③
新人教育の確立 ~ストレスのない教育、教えがいのある教育
接客動画マニュアル
スキルマップ、実務検定による従業員の人材育成
客室係のスキルアップ,サービスの質の均一化
施設管理課員の業務の質の均一化、マルチ化
新入社員の早期戦力化①
新入社員の早期戦力化②
若手社員の早期戦力化
シフト作成時の基準見える化
働き方の見直し
改善意識を向上させ改善提案を増やす
業務分担や業務フローの整備
自発的に業務改善に取り組める風土づくり
スキルマップの導入①
仲居係のマニュアル見直しと指導方法の確立
スキルマップ作成による業務効率化
客施設整備担当若手社員の育成~Uさんの挑戦~
人材採用ツールの強化
永年勤続表彰制度の導入
社内報とありがとうカードの導入
スキルマップで臨時の応援態勢構築
マルチスキル化に向けたスキルマップの見直し
スキルマップによる上司と部下のスキルアップ面接の実施とOJT目標の設定
客室担当業務の標準化
フロント業務の標準化
顧客情報の共有
フロント係および仲居係の間のマルチスキル(多能工化)の推進
チャネル責任者に対する目標付与と達成支援
外国語が話せないスタッフでも外国人観光客に対応できるようにする
夕食配膳(部屋だし)及び下膳業務の改善
洗い場の業務改善
フロントサービス課・バンケットサービス課のスキルマップの作成とキーマンのマルチスキル化の促進
早急に能力を上げたいスタッフ(意欲のある)に対して、十分な動機づけを図り、上司支援を約束して、優秀者の離職を防ぐキャリアプラン(育成計画)の作成
仲居係のマニュアル見直しと指導方法の確立
ES向上によるCS向上
永年勤続表彰制度の導入
サービス改善・クレーム対応
顧客価値を元に自社の魅力のアピールを強化、客単価向上
公式ホームページのインバウンドページのお客様目線化
チェックアウト時の混雑を解消する
かまどダイニング雰囲気づくり
レストランオペレーションの効率化
観光情報の積極的な提供
企画・パック宿泊の提案
当社の商品コンセプト、運営形態に合った販売施策の立案実施
(ターゲット顧客の絞り込みと商品設定、それらに合った販売チャネルの開発)
レディース向けアメニティの見直しなどによるレディースルーム稼働率の向上
チャネル責任者に対する目標付与と達成支援
外国語が話せないスタッフでも外国人観光客に対応できるようにする
クレームをなくし、接客サービスを充実させる
手作り朝食で、お客様の喫食率75%以上を目指す
合わせて、洗い場の効率化によって朝食担当が楽に仕事ができるようにする
料理原価の低減
飲料の在庫管理改善
経費の削減(①原価低減、②電力削減、③備品費低減)
施設診断によるコストダウン
水光熱費が業界平均を上回り、削減する必要がある
設備の老朽化が進み、水光熱費が無駄になっているので改善したい
省エネに取り組んでいるが、電気使用量をさらに減らしたい
循環ポンプのインバータ制御による電力使用量の削減
温泉・水光熱使用量の削減
IoTによる日々の見える化実証実験
食器洗浄の合理化
デマンド監視
その他コストダウン
喫茶ラウンジにおける破損物の削減
全社的な改善施策の推進と人時生産性の向上
中抜け勤務の解消・見直し
料飲部の勤務シフト変更による長時間労働の削減
宿・ホテル予約サイトの自社ページ改善
競争優位性分析に基づく訴求内容の改善
おもてなしのシナリオを起点に全社員を巻き込んだプラン作り
定量的分析に基づく、客単価向上に向けた各種サービスの改善
プラン企画
朝食バイキングの残食量の軽減
Elimination of waste
Take inventory of business and eliminate waste
Reduction of transfer time to reservation notes of reservation chart
Creating and implementing skill maps for front desk and facility management
Implementation of skill map
Multitasking and skill map maintenance
Review of working style
Paperless reservation management
Raise awareness of improvement and increase proposals for improvement
Business division and maintenance of business flow
Creating a culture where you can voluntarily work on business improvement
Standard visualization when creating shifts
Review of work contents
Reduction of production time for "entrance welcome sign"
Cost reduction ((1) cost reduction, (2) power reduction, (3) equipment cost reduction)
Improvement of dinner serving (room start) and serving
Business improvement of washing place
Beverage inventory reduction
Shortening the waiting time at the front desk
5:30 meeting (cross-functional coordination meeting in the evening)
Work improvement, standardization, manualization, thorough management
Creating and implementing skill maps for front desk and facility management
Implementation of skill map
Multitasking and skill map maintenance
Providing food to customers with allergies
Standard visualization when creating shifts
Review of working style
Paperless reservation management
Raise awareness of improvement and increase proposals for improvement
Business division and maintenance of business flow
Creating a culture where you can voluntarily work on business improvement
Clarification of the difference in cooking time between kaiseki and shippoku dishes → Review of pricing and sales methods in consideration of cooking time and workload
Business process survey
Review of cleaning workflow creation operation
Prevent cooking mistakes
Utilization of free time at the front desk
Creating a front desk cooperation system
Efficiently lower the plate at the banquet.
Creating a group reservation management ledger
Creating a task list
Leveling daily work
Labor saving in reservation work
Shortening front desk work
Creating a Japanese-style house manual
Improving overseas customer satisfaction
Efficient handling of parcel mailing
Deshapping the dining venue
Reduction of food labeling content confirmation time
Time reduction and personnel reduction due to arrangement of breakfast buffet items and improvement of conductors
Improvement of lost property management work
Use wagons to reduce the burden of transporting food and luggage
How to check room cleaning and amenity replacement for guests staying consecutive nights
Unify and consolidate information given to customers at the front desk
“Reducing work time that anyone can take out dishes”
Implementation of amenity buffet
Dishwashing at the breakfast buffet venue
Strict adherence to repair rules and systematic management
Shortening the time required to create a banquet hall by introducing a magnetic banquet map
Shortening room cleaning time and improving equipment set completion
Lower set
Kamado dining preparation time shortened and simplified ①
Kamado dining preparation time shortened and simplified ②
Business leveling by increasing in-charge users
Reduction of cleaning work time
Shortening cleaning time
Kamado dining preparation time shortened and simplified ③
Kamado dining preparation time shortened and simplified ④
Review of tableware
Creation of front operation manual by new employees
Creating a restaurant manual
Reduction of carpeting work on tatami mats
Review of mutual check system for guest room maintenance
Abolition and review of guest room maintenance work
Improvement of room cleaning work
Strengthening the management system for small-group operations
Shortening the time to take over the front desk
Reduction of confirmation time by clearly stating the rules of front desk work
Reduction of time to learn work by "procedure manual" of front desk work
Shortening the time to confirm cleaning instructions
Reduction of time to learn work by "procedure manual" of cleaning work
Standardization of guest room operations
Standardization of front desk operations
Sharing customer information
Avoiding congestion at check-out
Improving operational efficiency at front desks, shops, and night front desks
Improvement of maintenance and cleaning work of hot spring public bath
Reduction of time to fold "Haori"
Reduction of guidance work time
Shorter check-in time at the front desk
Shortening preparation time by changing the way meals are served
Reservation section talk time reduction
Improvement of pre-set of specialty cooking table
Eliminate complaints and enhance customer service
・ Efficiency and service improvement by improving operations at the front desk and related departments
・ Organize the area around the front desk and the warehouse
Routine of special cleaning work
Practice of tableware damage measures
Improving the flow of restaurants
Verification of appropriate working hours and personnel (member composition) during cleaning
Standardization of work by creating manuals for cleaning work and prevention and establishment of leaks by operating checklists
Shortening the time for the lower set in the banquet hall
Both maintaining customer satisfaction and improving efficiency by reviewing the operations of the room clerk
Efficiency of cleaning work
Reduced time for serving and serving dinner
Improving washroom productivity
Review the manual of the Nakai staff and establish a teaching method
Shorten, streamline and manualize front desk operations
Improving the efficiency and service of restaurant lower dishes and washing areas
Shift from outsourcing of cleaning work to in-house production
Leveling work time by individuals
Clarify your work so that you don't wait during off-hours
Time reduction by improving the efficiency of medical record check
Standardization of room cleaning and equipment preparation work
Uniform finish of futon mattress and shortening of work time
Reduced work time for room cleaning work
Improvement of working environment by 5S
Standardization of equipment removal work and work efficiency improvement
Improving the operational efficiency of the front team and improving efficiency by transferring operations to other departments
Reduction of damaged items in the coffee lounge
Shift improvement
Reduction of long working hours by changing work shifts in the food and beverage department
Reduced breakfast preparation time
Improvement of shift organization of front desk staff and Nakai staff
Improving operational efficiency at front desks, shops, and night front desks
Verification of appropriate working hours and personnel (member composition) during cleaning
Operation change of restaurant "Nagisa-tei"
5:30 meeting (cross-functional coordination meeting in the evening)
Promotion of multi-skills (multi-skilled workers) between front desk staff and Nakai staff
Equipment improvement / update, mechanization, tooling
Completely abolished the room for dinner due to the establishment of a restaurant
Introduction of robot floor cleaning and window cleaning cleaners
Installation of cleaning storage shelves
Reduction of room cleaning
Coffee machine change
Reduction of power consumption by inverter control of circulation pump
The equipment is aging and the utility bill is wasted, so I want to improve it.
We are working on energy saving, but want to further reduce electricity usage
Reduction of glass cleaning time
Reduction of drainage work time
Shortening the cleaning time of the convention hall
Reduction of preparation time by automating the creation of meal guide sheets
Shortening cleaning time for banquet halls and conference halls
Reducing the transportation load by introducing carts to the banquet hall
Shortening work time by enhancing contact tools
IT
A mechanism that enables speedy information sharing
Automation of management information creation and sharing within the company
Introduction of correction software for paperless
Introduction of monitor system
Paperless by utilizing free apps
Productivity improvement by introducing IT related to business systems
Introduction of front system
Improvement of online reservation rate by improving homepage
Sharing customer information using tablets
Nightfront Business Daily report sharing efficiency
The daily accommodation report of the handbook is created in Excel by incorporating it in the database.
Reduction of cooking ledger creation time
Digitization of reservation ledger
5S / 3 fixed, efficiency improvement by layout improvement
Establishment of 2S rental return cycle for rental equipment
Rationalization of beverage inventory management
Beverage refrigerator tidy
We recommend 5S / 3 fixed for equipment warehouse.
Simplify replenishment by reviewing drink inventory management location
Clarification of storage position for small tableware and grasp of inventory quantity
5S3 fixed for equipment and stock backyard
Cupboard door
Inventory management for guest room usage
Freezer arrangement
Change of menu POP management method
Layout change
Organize equipment storage and improve work efficiency ①
Organize equipment storage and improve work efficiency ②
Multi-check by creating checklist
Review of equipment storage (cleaning)
Organize office warehouse (beverage warehouse)
Labor cost reduction by changing the layout of the Viking venue
Sorting leftover food and tableware at the dining venue
(Banquet hall) Separate work areas for individuals and groups
Improvement of banquet preparation work procedure for individual customers-Free from the serving work of the waiter-
Work improvement at the entrance and exit of the banquet hall
Clarification of tableware storage position
Perform 5S / 3 fixed for pantry, warehouse, and service aisle
Perform 5S / 3 fixed for pantry, warehouse, and service aisle
Review of inventory storage location and thorough quantity management
Shortening working hours by improving the cupboard
Reduction of working hours by changing the refrigerator / freezer of the Japanese restaurant "Matasaburo"
・ Efficiency and service improvement by improving operations at the front desk and related departments
・ Organize the area around the front desk and the warehouse
Visualization of tableware storage
Visualization of equipment inventory by order point management
Reduced time for serving and serving dinner
Reducing working hours by organizing linen floors
Utilization of closet in the pantry
Human resource development / retention, multi-skills, inter-departmental support
Skill improvement and multitasking of each staff
Strengthening the support system according to the number of visitors
Creating and implementing skill maps for front desk and facility management
Implementation of skill map
Multitasking and skill map maintenance
Skill improvement of cleaning staff
Multitasking front staff
Arrival time statistics and patterning
Improving the work level of cleaning staff
Introduction of skill map ②
Introduction of skill map ③
Establishment of new employee education-stress-free education, rewarding education
Customer service video manual
Human resource development of employees by skill map and practical test
Improving room clerk skills, equalizing service quality
Uniform and multi-level work quality of facility management staff
Early recruitment of new employees ①
Early recruitment of new employees ②
Early development of young employees
Standard visualization when creating shifts
Review of working style
Raise awareness of improvement and increase proposals for improvement
Business division and maintenance of business flow
Creating a culture where you can voluntarily work on business improvement
Introduction of skill map ①
Review the manual of the Nakai staff and establish a teaching method
Improving work efficiency by creating skill maps
Training of young employees in charge of customer facility maintenance-Mr. U's challenge-
Strengthening recruitment tools
Introduction of long-term service commendation system
Introducing in-house newsletter and thank-you card
Build a temporary support system with skill maps
Review of skill map for multi-skill
Conducting skill-up interviews with superiors and subordinates using skill maps and setting OJT goals
Standardization of guest room operations
Standardization of front desk operations
Sharing customer information
Promotion of multi-skills (multi-skilled workers) between front desk staff and Nakai staff
Goal setting and achievement support for channel managers
Allow staff who do not speak foreign languages to accommodate foreign tourists
Improvement of dinner serving (room start) and serving
Business improvement of washing place
Creation of skill maps for the front service section and banquet service section and promotion of keyman multi-skills
Create a career plan (cultivation plan) to prevent employees from leaving their jobs by promising boss support by providing sufficient motivation to staff (motivated) who want to improve their abilities as soon as possible.
Review the manual of the Nakai staff and establish a teaching method
CS improvement by ES improvement
Introduction of long-term service commendation system
Service improvement and complaint handling
Strengthen the appeal of your company based on customer value and improve the unit price per customer
Looking at the inbound page of the official website from the customer's perspective
Eliminate congestion at check-out
Creating a Kamado dining atmosphere
Streamlining restaurant operations
Active provision of tourist information
Planning / pack accommodation proposal
Planning and implementation of sales measures that match our product concept and operation form
(Narrowing down target customers, setting products, and developing sales channels that match them)
Improving the occupancy rate of ladies' rooms by reviewing amenities for ladies
Goal setting and achievement support for channel managers
Allow staff who do not speak foreign languages to accommodate foreign tourists
Eliminate complaints and enhance customer service
Aim for a customer's eating rate of 75% or more with homemade breakfast
At the same time, the efficiency of the washing area will make it easier for breakfast staff to work.
Reduction of cooking costs
Beverage inventory management improvement
Cost reduction ((1) cost reduction, (2) power reduction, (3) equipment cost reduction)
Cost reduction by facility diagnosis
Utility costs are above the industry average and need to be reduced
The equipment is aging and the utility bill is wasted, so I want to improve it.
We are working on energy saving, but want to further reduce electricity usage
Reduction of power consumption by inverter control of circulation pump
Reduction of hot spring / water light heat usage
Daily visualization demonstration experiment by IoT
Rationalization of dishwashing
Demand monitoring
Other cost reduction
Reduction of damaged items in the coffee lounge
Promotion of company-wide improvement measures and improvement of man-hour productivity
Elimination / review of mid-career work
Reduction of long working hours by changing work shifts in the food and beverage department
marketing
Improvement of own page of inn / hotel reservation site
Improvement of appeal content based on competitive advantage analysis
Making a plan that involves all employees starting from the hospitality scenario
Improvement of various services to improve unit price per customer based on quantitative analysis
Plan planning
Reducing the amount of leftover food in the breakfast buffet
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